Tunnen omat asiakkaani ja tiedän mitä he odottavat minulta?
Minulla on malttia kuunnella asiakasta, hänen henkilökohtaisen palvelutarpeensa tunnistamiseksi.
Osaan ohjata asiakkaita palvelutilanteissa, hyvän palvelun mahdollistamiseksi.
Pysähdyn välillä pohtimaan omia asiakaspalvelutaitojeni, omia vahvuuksiani sekä asioita, joita minun kannattaisi kehittää.
Asiakaspalvelussa tarvittava ammatillinen osaamiseni on hyvässä kunnossa.
Osaan hyödyntää omaa koulutustani ja asiantuntemustani asiakaspalvelutilanteissa.
Hallitsen työssäni tarvittavat työvälineet ja osaan käyttää tietojärjestelmiä tehokkaasti palvelutilanteissa.
Kehitän jatkuvasti omaa asiantuntemustani, voidakseni palvella asiakkaitani entistä paremmin.
”Ei kuulu mulle!” ei kuulu sanavarastooni
Otan ammattilaisen tavoin vastuuta omien tehtävieni laadukkaasta suorittamisesta, ja siitä, että koko palveluketjumme toimii moitteettomasti hyvän asiakaspalvelun tuottamiseksi.
Uskallan ehdottaa asiakkaalle myös sellaisia ratkaisuja, joita hän ei osaa pyytää tai ei ole vielä huomannut tarvitsevansa (ennakoiva eli proaktiivinen tapa toimia).
Uskallan ottaa esimieheni tai tiimini kanssa puheeksi, kun huomaan asioita, jotka estävät minua / meitä tuottamasta hyvää asiakaspalvelua.
Osaan toimia ammattimaisesti myös vaikeissa asiakastilanteissa (Asiakas on vihainen, huutaa tai käyttäytyy muuten epäasiallisesti).
Osaan keskittyä kuuntelemaan jokaista asiakasta, myös silloin kun asiakas on hermostunut tai vihainen.
Osaan rauhoittaa kiihtynyttä asiakasta, ja johtaa palvelutilannetta siten, että ongelmat saadaan ratkaistua.
Osaan ohjata asiakasta kohti ongelman ratkaisun hakemista.
Osaan esittää asiani ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
Osaan kuunnella asiakkaita ja ottaa huomioon heidän näkökulmansa ja tunnistaa heidän piilevät palvelutarpeensa.
Osaan tunnistaa asiakkaiden erilaiset vuorovaikutustavat ja sovittaa oma vuorovaikutustyylini niiden mukaan.
Huolehdin omalta osaltani siitä, että asiakkaita koskeva tieto kulkee ja yhteistyö muiden asiakastyötä tekevien kanssa toimii hyvin.
Olen ylpeä omista asiakaspalvelutaidoistani ja kehitän omaa osaamistani systemaattisesti.
Luen usein ammattiini ja työtehtäviini liittyviä artikkeleita ja ammattikirjallisuutta pysyäkseni mukana toimialani ammatillisessa kehityksessä.
Pysähdyn välillä arvioimaan omia ammatillisia vahvuuksiani ja asioita, joissa minun pitää syventää osaamistani.
Osallistun työnantajan järjestämään ammatilliseen koulutukseen innokkaasti.
Seuraan aktiivisesti yritykseni asiakaspalvelun laatua ja pyrin löytämään asioita, joita voisimme tehdä vielä paremmin.
Pyrin aktiivisesti keräämään palautetta asiakaspalvelumme laadusta.
Pohdin saamaani asiakaspalautetta huolellisesti oman palvelun laadun parantamiseksi.
Pidän aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiimme, myös palvelutapahtumien välillä, saadakseni vinkkejä palvelumme laadun kehittämiseksi.