Johta­misen ja esimiestyön erikoi­sam­mat­ti­lehti
töihinpaluu

Takkuileeko töihinpaluu loman jälkeen? Näillä 4 keinolla voit auttaa koko tiimiä orientoitumaan työntekoon

Töihinpaluu kesäloman jälkeen on monesti enemmän tai vähemmän haastava. Muutosta voi kuitenkin helpottaa pienillä keinoilla sekä omalta että koko tiimin osalta.

Kesäloma tuli ja meni. Moneen viikkoon ei tullut ajateltua työasioita tippaakaan – eli loma sujui juuri kuten pitää! Töihinpaluu pitkien, aurinkoisten ja leppoisien päivien jälkeen voi kuitenkin tuntua kurjalta.

Vie varmasti jonkin aikaa orientoitua taas tuttuihin rutiineihin ja palauttaa mieleen, mitä olikaan tekemässä ennen lomalle lähtöä. Jotta töihinpaluu ei kuitenkaan tuntuisi liian takkuiselta, lähijohtaja voi pyrkiä helpottamaan sitä sekä omalta että koko tiiminsä osalta.

Kuinka oma töihinpaluu helpottuu?

Töihinpaluu voi aiheuttaa ahdistusta, ja se on normaalia. Ahdistuksen lievittämiseen on kuitenkin useita keinoja:

  • Etätöillä aloittaminen voi tehdä töihinpaluusta kevyemmän.
  • Koeta tuoda lomafiilistä arkeenkin. Teitkö lomalla jotain, mitä voisit tehdä arkenakin? Voisiko joitain mieluisia lomarutiineja ottaa käyttöön myös arjessa?
  • Suunnittele ensimmäiset työpäiväsi. Listaa ylös, mitä sinun ainakin pitäisi saada aikaiseksi. Listan ei tarvitse olla pitkä.
  • Pilko tehtäviä tarvittaessa niin pieniin osiin, että saat nopeasti valmista aikaan. Pienissä erissä aloittaminen auttaa myös huomaamaan, että keskittymisajat pitenevät yllättävänkin nopeasti.
  • Aloita rauhassa. Jos mahdollista, aloita työpäiväsi hieman normaalia myöhemmin tai vaikka keskellä viikkoa.
  • Juttele tarvittaessa oman esihenkilösi kanssa tavoitteistasi ja tärkeimmistä tehtävistäsi, jotta saat itsellesi selkeät suuntaviivat.

Kuinka tiimiläisten töihinpaluu helpottuu?

Lähijohtaja voi pyrkiä tekemään myös tiimiläistensä töihinpaluun miellyttävämmäksi ja helpommaksi, esimerkiksi näiden neljän keinon avulla:

1. Varmista, että vuorovaikutus on mahdollisimman selkeää. Loman jälkeen ovat hukassa niin salasanat kuin muistikuvat siitä, mihin työt ennen lomaa jäivät. Samaan aikaan pikaviestimet ja sähköposti tulvivat lukemattomia viestejä.

Tutkimukset osoittavat, että loputtoman sähköpostitulvan perkaaminen on yksi pahimmista tuottavuuden tappajista. Inboxiin tulvii paljon informaatiota, josta suuri osa on täysin hyödytöntä. Samaan aikaan oleellinen tieto hukkuu, ja tiedonpuute stressaa työntekijöitä.

Vaikka etenkin korona-aika on parantanut tiedonkulkua pakon edessä, on hyvä tarkistaa, että vuorovaikutus pysyy selkeänä. Pohdi, mikä on milloinkin paras kanava tiedonvälitykseen; milloin kannattaa käyttää sähköpostia tai pikaviestejä, milloin taas on parempi soittaa tai pitää palaveri?

Tiimiläisten palatessa lomilta on hyvä varmistaa, että heillä on saatavilla kaikki tarvittava informaatio töiden aloitusta varten.

2. Keskustelkaa syksyn tavoitteista. Jotta työnteko olisi tehokasta, tarvitaan sekä pitkän että lyhyemmän tähtäimen tavoitteita. Syksy lähtee kaikkien osalta paremmin käyntiin, jos mieliin palautetaan nopeasti, millaisia odotuksia tiimin ja koko organisaation toiminnalle on.

On esimerkiksi hyvä idea käydä yhdessä läpi syksyn projektien tavoitteet ja varmistaa, että ne tuntuvat edelleen ajankohtaisilta ja realistisilta – tai muokata niitä tarvittaessa. Myös jokaisen tiimiläisen kanssa voi käydä tavoitekeskustelut, tai ainakin kannustaa heitä asettamaan itselleen tavoitteita syksylle.

3. Tiimityön fasilitointi. Jos joillakin tiimin jäsenillä on mittavia käynnistysvaikeuksia kesäloman päätyttyä, koko tiimin yhteistyö voi kärsiä. Yhteistyön puute, epäselvyydet vastuunjaossa ja tekemättömät työt stressaavat lopulta kaikkia.

Lomien jälkeen voikin olla tarpeen käydä tiimin kesken läpi, mikä kenenkin rooli on, ja kuka on vastuussa mistäkin. Samalla on hyvä tehdä tehtäväjakoon muutoksia, jos niille on tarvetta.

4. Älä anna tilaa turhalle viivyttelylle. Töiden aloittaminen pitkän loman jälkeen voi joskus olla todella haastavaa. Ja mitä suuritöisempi tehtävä, sitä haastavampaa sen aloittaminen usein on – jopa siinä määrin, että tehtävä voi stressata enemmän ennen sen aloitusta kuin aloituksen jälkeen.

Lähijohtaja voi pyrkiä helpottamaan töiden aloitusta käymällä jokaisen tiimiläisensä kanssa läpi, mitkä ovat kenenkin tärkeimmät tehtävät. Kadonnutta työmotivaatiotaan etsivää tiimiläistä voi hyvin auttaa pilkkomaan tehtäviä osiin sekä asettamaan itselleen deadlineja.

Henni Jääskeläinen
Viestinnän asiantuntija
Kokenut taloustoimittaja Henni Jääskeläinen on työskennellyt esimerkiksi Alma Talentilla ja Talentumilla Talouselämän, Kauppalehden ja Markkinointi & Mainonnan toimituksissa. Henni on koulutukseltaan medianomi Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismin linjalta.
Lue lisää
Taitava tiimivalmentaja
Kirjat
Taitava tiimivalmentaja – Miten saan tiimiflown virtaamaan?
Lue lisää
Aiheesta lisää
Järjestystä kaaokseen
Lähijohtajan vuorovaikutustaitojen kehittäminen vie koko tiimiä eteenpäin.
Lue artikkeli
tiimin johtaminen
Tunnista tiiminvetäjän 4 oleellista tehtävää
Lue artikkeli