”Suurin osa organisaatioista haluaa panostaa osaamiseen, mutta aika ja keinot puuttuvat”
Juuri julkaistun Osaamiskartta – Osaamisen kehittäminen työelämässä -kirjan kirjoittanut Annina Eklund uskoo, että suurin osa suomalaisista organisaatioista haluaa panostaa henkilöstönsä osaamiseen ja sen kehittämiseen.
Miksi kirjoitit juuri osaamisen kehittämisestä?
”Perehdytyskirjan (Tervetuloa meille! – Uuden työntekijän perehdytys, 2018) jälkeen tuntui, että sille pitää saada jatkoa. Oppiminen ja kehittyminen eivät pääty perehdytykseen. Jos halutaan osaava ja motivoitunut henkilöstö, sen eteen täytyy tehdä pitkäjänteisesti asioita. Halusin lähteä selvittämään, mitä nämä asiat ovat.
Kirja on tarkoitettu HR-aiheisten oppikirjojen ja self help -oppaiden välimaastoon. Tuntui, että lähijohtajat ja johtajat tarvitsevat konkreettisia apukeinoja osaamisen johtamiseen ja kehittämiseen työelämässä. Tahtotila on olemassa, mutta aika ei tunnu riittävän käytännön toteutukseen.”
Millä tolalla osaamisen kehittäminen suomalaisissa organisaatioissa mielestäsi on?
”Oman kokemukseni mukaan tilanne on melko polarisoitunut. On organisaatioita, joissa ollaan valmiita panostamaan osaamisen kehittämiseen paljonkin ja kokeillaan mielellään erilaisia keinoja. Sitten löytyy niitä, jotka edelleen ajattelevat, että pitää tehdä ”oikeita töitä”, eikä tällaisia asioita kannata liikaa miettiä. Tätä polarisaatiota on myös organisaatioiden sisällä: osa haluaisi mennä eteenpäin, osa tehdä asiat samalla tavalla kuin aina ennenkin.
Väitän, että ehdottomasti suurin osa organisaatioista kuitenkin haluaa panostaa osaamiseen, mutta aika ja keinot puuttuvat. Silloin toteutus kärsii. Tahtotila pitäisi saada näkymään vielä käytännön tasolla asti.”
Millaisia vinkkejä antaisit henkilölle, joka haluaisi alkaa kehittää omaa osaamistaan, mutta ei oikein tiedä, mikä kiinnostaa ja mistä aloittaa?
”Kuuntele sitä hiljaista pientä kipinää, joka aina välillä muistuttelee olemassaolostaan. Monesti osaamisen kehittäminen tyssää siihen, ettei usko riittävästi omiin kykyihinsä tai tavoite tuntuu liian kaukaiselta. Jos ympäriltä ei löydy riittävästi kannustusta, yritys saattaa jäädä lyhyeksi. Meitä on toki erilaisia persoonia, ja toimimme näissä tilanteissa eri tavoin.
Rohkaisen kaikkia ottamaan edes pienen askeleen oman osaamisen kehittämiseksi. Valitse jokin aihe, josta haluat oppia lisää. Se ei tarkoita, että tarvitsisi edes olla kova palo asiaa kohtaan, vaan riittää, että haluat tietää asiasta hieman enemmän. Kun tekee pieniä asioita toistuvasti, yhtäkkiä huomaa tietävänsäkin jo aika paljon. Onnistumisen kokemukset antavat energiaa jatkaa. Ympärilleen kannattaa etsiä sellaisia henkilöitä, joilta haluaisi oppia uutta ja jotka ovat kiinnostuneet samasta asiasta. Kiinnostus ja motivaatio yleensä kasvavat sitä mukaa, kun syventyy johonkin asiaan. Jos näin ei käy, voi valita toisen asian, jota haluaa lähteä opettelemaan. Etukäteen ei tarvitse tietää, mihin polku johtaa.”
Mistä tietää, että oma osaaminen ei ole enää ajan tasalla?
”Yksi oire on huomata, että itseään on vaikea motivoida pieniinkään muutoksiin. Muutosvastarinta on normaalia, mutta vanhaan ei voi jäädä liikaa kiinni. Toinen oire on se, ettei koe työtään enää itselleen motivoivana tai riittävän haastavana. Silloin on aika ottaa rohkeita askelia eteenpäin.”
Miten kehität omaa osaamistasi?
”Minusta on mielenkiintoista oppia uutta ja kerätä ajankohtaista tietoa eri tavoin, joten se tapahtuu aika huomaamatta. Tylsistyn, jos minulla ei ole koko ajan meneillään jotakin omaan osaamiseen liittyvää pientä kehitysprojektia. Konkreettisia keinoja ovat esimerkiksi koulutuksissa tai avoimen yliopiston kursseilla käyminen, kirjojen lukeminen ja podcastien kuuntelu. Myös hyvistä dokumenttielokuvista oppii paljon.
Viimeaikainen suurin kehittämisprojekti on ollut Osaamiskartta-kirjan kirjoittaminen. Pidän siitä, että pidempää tekstiä kirjoittaessa tulee haettua ja jäsenneltyä tietoa systemaattisesti. Kun yrittää selittää asiaa muille, ymmärtää asian itsekin syvällisemmin. Kirjan kirjoittaminen on pitkä prosessi, joka pakottaa keskittymään yhteen aiheeseen pidemmäksi aikaa. Valmentajan työssä oppii väistämättäkin jatkuvasti muilta, niin kollegoilta kuin asiakkailta, ja se on mahtavaa.”