Johta­misen ja esimiestyön erikoi­sam­mat­ti­lehti
Oikeanlainen koulutus

Kuinka valita työyhteisölle oikeanlainen koulutus?

Henkilökunnan osaamisen pitäisi pysyä ajan tasalla muuttuvassa työelämässä. Mutta kuinka valita oikeanlainen koulutus? Lataa ilmainen opas sivun alalaidasta!

Oikeanlainen koulutus takaa henkilöstön ammatti- ja työelämätaitojen pysyvän muuttuvan työelämän tahdissa. Koulutuksia – ja niiden tarjoajia – on kuitenkin tarjolla laidasta laitaan. Hintaskaala on lähes yhtä laaja. Miten moisesta basaarista löytää juuri oman organisaation tarpeisiin parhaiten vastaavan palvelun?

Löydä oikeanlainen koulutus – tunnista tarve

Ennen kuin sopivaa palveluntarjoajaa voi alkaa etsiä, on tietysti tunnistettava, mihin tarpeeseen koulutus tulee.

Jotta koulutus varmasti vastaa tarpeeseen, esimerkiksi pelkkä ”esimieskoulutus” ei vielä riitä määritelmäksi. Onko organisaatioonne esimerkiksi tullut useita uusia esimiehiä, jotka kaipaavat koulutusta? Tai onko henkilöstökyselyissä noussut esiin puutteita jollain johtamisen osa-alueella, esimerkiksi palautteen antamisessa tai etätyön johtamisessa? Esimieskoulutus-kategorian alle mahtuu varsin paljon erilaisia koulutuksia, joten kannattaa miettiä tarkasti, mistä hyötyisitte eniten.

On siis oleellista, että koulutukselle asetetut tavoitteet ovat tiedossa jo ennen kuin ottaa yhteyttä palveluntarjoajiin. Jos tarkka määrittely tuntuu hankalalta, yksinkertainen miksi-kysymys auttaa asian hahmottamisessa: miksi tarvitsemme koulutusta?

Tavoitteiden määrittäminen auttaa selkiyttämään jo tässä vaiheessa myös sitä, millä tavoin rakennetusta koulutuksesta olisi eniten hyötyä. Jos esimiesten talousosaamisessa on aukkoja, vastaus voi esimerkiksi olla selkeä, useammasta osasta koostuva etäkurssi. Uudet tiiminvetäjät voivat hyötyä avoimesta valmennuksesta, joka tarjoaa vertaistukea muilta samojen haasteiden kanssa painivilta osallistujilta. Räätälöidyt valmennukset taas rakennetaan juuri teidän organisaatiotanne varten.

Miksi tarvitsemme koulutusta?

Pidemmät valmennuskokonaisuudet kannattaa yleensä rakentaa niin, että ne koostuvat ennemmin useasta lyhyemmästä tilaisuudesta kuin yhdestä pitkästä ja laajasta. Lyhyet tilaisuudet voi fokusoida tehokkaammin tietyn aiheen ympärille. Lyhyissä tilaisuuksissa myös keskittyminen on helpompaa ja muistijäljestä syntyy vahvempi, kun koulutuskokonaisuuden aiheisiin palataan säännöllisin väliajoin seuraavissa tilaisuuksissa. Välitehtävät tehostavat oppimista lisää.

Pyydä tarjoukset

Kun koulutuksen tavoitteet ovat selvillä, on aika alkaa kartoittaa palveluntarjoajia. Ja niitä onkin laidasta laitaan. Valikoimaan kannattaa tutustua rauhassa, jotta oikeanlainen koulutus löytyisi. Tämän jälkeen voit karsia muutaman lupaavimman, joilta pyydät tarjouksen.

Paremman tuntuman palveluntarjoajasta saat silloin, kun myyjä tai kouluttaja soittaa tarjouspyyntösi perään. Jos ei soita, voit oikeutetusti ihmetellä sitä. Vaikka kirjallinen tarjouspyyntö olisi kuinka täsmällinen, pelkästään sen perusteella tehty tarjous, ilman valmistelevaa keskustelua mahdollisen asiakkaan kanssa, vastaa organisaation tarpeisiin harvoin kovin täsmällisesti.

Kartoitusvaiheessa myyjä tai kouluttaja kysyy yleensä täydentäviä kysymyksiä tarjouksen tekemistä varten. Tarkennettavia asioita voi olla paljon, mutta hälytyskellojen pitäisi alkaa soida, jos myyjä ei selvitä ainakin näitä asioita:

  1. Kuinka monelle koulutus järjestetään? On aivan eri asia järjestää tiivis kymmenen hengen valmennus kuin luennoida samasta aiheesta 300 hengelle.
  2. Mitä koulutuksella on tarkoitus saavuttaa? Myyjä ei voi tehdä hyvää tarjousta, jos ei tiedä, mitä tavoitteita olette koulutukselle asettaneet.
  3. Mikä on tilaajalle tärkeintä? Tarjouksesta pitäisi käydä ilmi asiat, joita pidätte koulutuksessa tärkeimpinä.

Tarkasta perusasiat

Tarjouksesta käy nopeasti ilmi, oletteko puhuneet myyjän kanssa samaa kieltä samasta asiasta. Hyvä tarjous tarjoaa ratkaisuja, joiden avulla asettamanne tavoitteet on mahdollista saavuttaa.

Parasta on, jos tarjouksen voi käydä yhdessä läpi myyjän tai kouluttajan kanssa – tällöin varmistetaan, että asiat ymmärretään puolin ja toisin varmasti samalla tavalla ja kaikki tarvittava on huomioitu. Muista myös, että vaikka hyvä tarjous vastaa jo valmiiksi tarpeisiinne, se on myös tarvittaessa muokattavissa.

Tarjouksessa on oleellista:

  1. Kouluttajan tai myyjän pitää osata avata sisältöä konkreettisesti. Tyhjät trendisanat saattavat enteillä koulutusta, joka on täynnä ylevää puhetta ilman oikeaa sisältöä.
  2. Kouluttajan tai myyjän kanssa on tärkeä sopia vaikuttavuuden arviointikriteereistä. Vielä kerran – mitkä koulutuksen tavoitteet ovat? Miten niiden toteutumista seurataan?
  3. Jos tarjouksessa mainitaan osallistavat tekniikat tai fasilitointitekniikat, pyydä niistä esimerkkejä.

Tutustu kouluttajaan

Jos olet tähän asti hoitanut kanssakäymisen palveluntarjoajan myyjän kanssa, nyt on viimeistään aika tutustua myös itse kouluttajaan. Muuten et tiedä täysin, mitä olet ostamassa. Kouluttaja voi olla todella asiansa osaava, mutta jos henkilökemia välillänne ei toimi, koulutuksen hyödyt voivat jäädä puolitiehen.

Ota selvää kouluttajan arvoista ja ajatuksista. Sopiiko hän organisaatiokulttuuriinne? Tuoko hän teille uusia ajatuksia, jotka ravistelevat urautunutta työkulttuurianne tarpeeksi?

Kouluttajaehdokkaiden tapaamisen jälkeen sinulla on toivottavasti jo selkeä mielikuva siitä, mihin tarjoukseen teidän kannattaa vastata myöntävästi. Muistathan vastata myös muille tarjouksen jättäneille kohteliaan kiitos ein. Sillä säästät sekä heidän että omaa aikaasi, kun heidän ei tarvitse kysellä vastauksesi perään.

Sitten vain kehittymään!

Henni Jääskeläinen
Viestinnän asiantuntija
Henni vastaa Brik-lehdestä sekä työskentelee tiiviisti myös Brikin kirjatuotannon ja oppaiden parissa. Hennin erikoi­salaa on erityi­sesti erityyp­pisten tekstien tuot­ta­minen.
Lue lisää
osaamiskartta
Kirjat
Osaamiskartta – Osaamisen kehittäminen työelämässä
Lue lisää
Lue lisää
Työntekijöillä on oikeus koulutukseen
Osaamisen kehittäminen sivuutetaan usein, vaikka työelämän vaatimukset kasvavat.
Lue artikkeli
Organisaatiomuutos
Onnistunut organisaatiomuutos - oman muutospolun löytäminen
Lue artikkeli