LAB-Ammattikorkeakoulu

Johtamisen ja esihenkilötyön kehittämisellä kohti yhteisöllistä tiimitoimintaa

lab

Brik toteutti LABille johtamisen ja esihenkilötyön kehittämisprojektin, joka tuki siirtymistä kohti yhteisöllistä tiimitoimintaa.

LAB-ammattikorkeakoulu on korkeakouluyhteisö, joka syntyi vuonna 2020 kahden ammattikorkeakoulun fuusioitumisen tuloksena. LABilla oli alusta alkaen selkeä tavoite: luoda vahva yhteisöllisyyden ja uuden työkulttuurin perusta. Kuitenkin koronapandemia vaikutti yhteisöllisyyden ja uudenlaisen työkulttuurin käyttöönottoon hidastavasti. Etenkin psykologisen turvallisuuden vahvistamiseen ja esihenkilötyön kehittämiseen haluttiin valmennusta. Syksyllä 2023 LABissa käynnistyi Hyvinvointiyksikön työyhteisöä koskeva Samaan maaliin -hanke, jota OAJ rahoitti.

LAB-ammattikorkeakoulussa oli tunnistettu tarve työyhteisön ja esihenkilötyön kehittämiselle. Tavoitteena oli löytää valmennuskumppani, jolla olisi vahva tutkimuksellinen ote, kyky hyödyntää tutkimukseen perustuvaa tietoa ja käytännön kokemusta johtamisen kehittämisestä. Brik täytti kaikki LABin asettamat vaatimukset ja valikoitui valmennuskumppaniksi.

Valmennuksen tavoitteet ja sisältö

Keskeisimpinä valmennukselle asetettuina tavoitteina olivat:

  • Parantunut esihenkilötyö
  • Tiimien vastuunotto omasta työstään
  • Psykologisen turvallisuuden ja työntekijöiden voimavarojen kasvattaminen
  • Kollektiivisen uteliaisuuden kasvattaminen ja työilmapiirin kehittäminen

Tilaisuuksia järjestettiin Lappeenrannassa, Lahdessa ja etäyhteydellä. Pääpaino valmennuksessa oli johtotiimin valmennuksessa, mutta tilaisuuksia järjestettiin myös koko yksikön henkilöstölle ja kohdennetusti myös pienemmille tiimeille. LABin Hyvinvointi-yksikön johtaja Minna Lignell kertoo valmennustilaisuuksien olleen onnistuneita. Ne vastasivat sisällöillään asetettuihin tavoitteisiin ja onnistuivat herättämään kuulijoissaan kiinnostusta, ajatuksia sekä kysymyksiä.

Valmennuksen vaikutukset työyhteisössä

LAB-ammattikorkeakoulussa koettiin, että valmennusprojekti täytti sille asetetut tavoitteet. ”Johtotiimin työskentely kehittyi ja esihenkilötyöhön saatiin tukea. Erityisesti tukea saatiin konkreettiseen muutoksen johtamiseen. Koko yksikön tasolla henkilöstö sai tietoa yhteisöohjautuvuudesta ja muutoksiin liittyvistä vaiheista”, kertoo Lignell.

Valmennushankkeen avulla johtotiimin työskentely kehittyi merkittävästi ja esihenkilöt saivat tukea johtamisen kehittämiseen. Koko työyhteisö sai tietoa yhteisöohjautuvuuden periaatteista ja siihen liittyvistä vaiheista. Valmennushanke antoi hyvän pohjan kehittämiselle ja intoa LABiin, jossa kehitysprosessi jatkuu vielä hankkeen päättymisen jälkeenkin.

Lignellin mukaan valmennuksen vaikutukset näkyvät työyhteisössä arjen tasolla. Johtotiimin yhteinen tavoite on nyt entistä selkeämpi, ja se näkyy niin yhteistyössä kuin jokaisen omassa johtamistyössä. Yhteisöohjautuvat tiimit ovat uusi toimintatapa, joka on saatu valmennushankkeen avulla käyntiin LABissa. Näiden tiimien hankkeen jälkeisen kehitysprosessin on sovittu etenevän eri tahtiin eri tiimeissä.

Yhteistyö Brikin kanssa ja valmennuskokonaisuuden arviointi

LAB-ammattikorkeakoulu on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön Brikin kanssa. Yhdessä suunniteltu valmennuskokonaisuus onnistui vastaamaan sille asetettuihin tavoitteisiin. Brik järjesti kattavan valmennuskokonaisuuden, jonka sisältö koostui:

  • Harjoituksia ja tehtäviä sisältävistä valmennustilaisuuksista
  • Tiimivetäjien coachingista ja sparraamisesta
  • Tiedon jakamisesta ja ymmärryksen lisäämisestä

LAB aikoo jatkaa työyhteisön kehittämistä ja yhteisöohjautuvien tiimien toiminnan vahvistamista. Työyhteisön hyvinvointi ja yhteisöllisyys ovat LABille tärkeitä tavoitteita.

”Teemme parhaamme sen eteen, että meillä on hyvä työskennellä, työyhteisöltä saa tukea. Haluamme myös, että työssä on imua ja haastetta”, kertoo Minna Lignell, Hyvinvointi-yksikön johtaja, LAB.

Tutustu asiakaskeisseihin

Hoas

Erilaisia valmennuskokonaisuuksia vuosien saatossa

Brik on pitänyt Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasille vuosien saatossa useita erilaisia koulutuksia eri aiheista. Valmennusta on järjestetty esimerkiksi tiiminvetäjille, projektityön sujuvoittamiseksi henkilöstölle sekä palautteen antamisen tueksi esimiehille.

Lue lisää
NORMET OY

Esihenkilöiden ja tiiminvetäjien valmennuksella apua vuorovaikutukseen ja palautteen antamiseen

Brik toteutti Normetille esihenkilöiden ja tiiminvetäjien valmennusohjelman, joka tuki tehokkaasti uuden päivittäisen johtamisen tueksi otetun järjestelmän käyttöönottoa.

Lue lisää
Tukes

Johtoryhmätyön kehittämistä pitkän valmennusohjelman avulla

Brik auttoi Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) johtoryhmää kehittämään yhteistyötään ja tehostamaan johtamistaan. Persoonallisuuskartoitusten avulla johtoryhmälle saatiin rakennettua juuri sille sopivat käytänteet.

Lue lisää
EC Electro Center

Monipuolinen valmennus tarjosi tiiminvetäjille ideoita, jotka pääsivät heti käyttöön

Brik räätälöi EC Electro Centerin tuotannon tiiminvetäjille valmennuksen, joka tarjosi kattavan tietopaketin eri osaamisalueista. Koulutukseen lähdettiin, koska tiiminvetäjien tehtävät kaipasivat yhtenäistämistä ja kirkastamista.

Lue lisää
Mela

Räätälöinti linkitti valmennuksen opit suoraan uusien esihenkilöiden työhön

Brikin suosittu Uuden esimiehen tehovalmennus räätälöitiin Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melan tarpeisiin. Uusien esihenkilöiden lisäksi myös kokeneemmat konkarit saivat koulutuksesta paljon irti.

Lue lisää
Karelia-ammattikorkeakoulu

Valmennusta itseohjautuviksi muuttuville tiimeille

Karelia-ammattikorkeakoulu aloitti vuonna 2020 muutoksen kohti itseohjautuvaa tiimiorganisaatiomallia. Muutos tapahtuu vähitellen, ja Brik on mukana valmentamassa tiimejä. Muutos alkoi kolmen tiimin pilotoinnilla syksyllä 2020.

Lue lisää
Turun yliopisto

Vuorovaikutteinen ja osallistava valmennusohjelma esihenkilöille

Brik on toteuttanut Turun yliopiston esihenkilövalmennusohjelman vuosina 2019, 2020 ja 2021.

Lue lisää